Tuesday, 17 October 2017

Good start od zerówki

"Good start - dobry start" to nazwa autorskiego programu nauczania języka angielskiego, który wdrażam w oddziale przedszkolnym w bieżącym roku szkolnym. Za sprawą wprowadzanej reformy edukacji, oczekiwania odnośnie umiejętności językowych na poszczególnych etapach kształcenia są dość wysokie, stąd też pomysł na stworzenie programu autorski, który wychodziłby naprzeciw tym oczekiwaniom. Program ma na celu zbudowanie mocnego fundamentu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
Dzieci uczą się języka ojczystego intuicyjnie, dlatego zdolność taką można wykorzystać w nauce języka obcego. Głównym założeniem programu jest zastosowanie Metody Naturalnej (The Natural Approach). Metoda ta zaleca całkowitą eliminację języka ojczystego z zajęć językowych. Kiedy nauczyciel prowadzi zajęcia z użyciem tylko i wyłącznie języka obcego dzieci stają się otoczone językiem angielskim i zaczynają poznawać świat właśnie w tym języku. Ma to bardzo duże znaczenie dla dalszego procesu nauczania, ponieważ dzieci szybciej zaczynają rozumieć język angielski, zaczynają w pewnym stopniu myśleć po angielsku. Ogranicza to chęć tłumaczenia wszystkiego z języka angielskiego na polski i odwrotnie, co w dalszych okresach życia, może prowadzić do problemów ze swobodnym komunikowaniem się.
Realizacja programu opiera się na etapach:
·         lekcji głównej, na której dzieci przez zabawę poznają nowe słownictwo i ćwiczą je w grach, zabawach, piosenkach, historyjkach;  na lekcji będzie wykorzystywany podręcznik wydawnictwa Macmillan ‘Bugs Team Starter’, który jest zgodny z nową podstawą programową;
·         lekcji dodatkowej, która następuje w odstępie kilkudniowym od lekcji głównej, na której dzieci mogą zobaczyć jak wykorzystać poznane zwroty na co dzień: przy wyjściu na plac zabaw, tworzeniu projektu plastycznego, w użyciu komputera czy wspólnej lekturze książeczek dla dzieci w języku obcym;
      Ta lekcja, to jest to, o czym myśli większość językowców – pokazać uczniom, że język to nie tylko książki i nudna gramatyka. Języka obcego używamy na co dzień – w grach, zabawach, w obcowaniu z przyrodą;
·         dużą rolę mają tutaj do odegrania także rodzice, którzy otrzymują pliki muzyczne, do codziennego odtwarzania, dołączone do książki Bugs Team Starter oraz listy słówek do powtarzania w domu; właśnie w celu lepszej komunikacji na tym polu powstał pomysł o założeniu bloga. Tu będziecie mogli obserwować co robimy na lekcjach i co możecie zrobić z dzieckiem w domu.
Liczę na owocną współpracę z rodzicami, oraz cenne uwagi ze strony kolegów i koleżanek.

Uwaga! Trochę prywaty! 

Akurat w okresie pracy nad programem autorskim i rozkładem materiału, moją córeczkę męczył nocami okropny kaszel. Zamiast dusić się i krztusić wolała nadzorować mamine postępy w pracy: 

           
            



No comments:

Post a Comment

time passes, time flies

W dniu, gdy zatrzymujemy się na chwilę, podejmujemy refleksję nad mijającym czasem, wychodzę z propozycją nauki odczytywania czasu po angiel...