"Good start - dobry start" to nazwa
autorskiego programu nauczania języka angielskiego, który wdrażam w oddziale
przedszkolnym w bieżącym roku szkolnym. Za sprawą wprowadzanej reformy
edukacji, oczekiwania odnośnie umiejętności językowych na poszczególnych
etapach kształcenia są dość wysokie, stąd też pomysł na stworzenie programu
autorski, który wychodziłby naprzeciw tym oczekiwaniom. Program ma na celu
zbudowanie mocnego fundamentu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
poprzez rozbudzanie świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz
budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach
edukacyjnych.
Dzieci uczą się
języka ojczystego intuicyjnie, dlatego zdolność taką można wykorzystać w nauce
języka obcego. Głównym założeniem programu jest zastosowanie Metody Naturalnej
(The Natural Approach). Metoda ta zaleca całkowitą eliminację języka ojczystego
z zajęć językowych. Kiedy nauczyciel prowadzi zajęcia z użyciem tylko i
wyłącznie języka obcego dzieci stają się otoczone językiem angielskim i
zaczynają poznawać świat właśnie w tym języku. Ma to bardzo duże znaczenie
dla dalszego procesu nauczania, ponieważ dzieci szybciej zaczynają rozumieć
język angielski, zaczynają w pewnym stopniu myśleć po angielsku. Ogranicza to
chęć tłumaczenia wszystkiego z języka angielskiego na polski i odwrotnie, co w
dalszych okresach życia, może prowadzić do problemów ze swobodnym
komunikowaniem się.
Realizacja
programu opiera się na etapach:
· lekcji głównej, na
której dzieci przez zabawę poznają nowe słownictwo i ćwiczą je w grach,
zabawach, piosenkach, historyjkach; na lekcji będzie wykorzystywany
podręcznik wydawnictwa Macmillan ‘Bugs Team Starter’ , który jest zgodny z nową podstawą programową;
· lekcji dodatkowej,
która następuje w odstępie kilkudniowym od lekcji głównej, na której dzieci
mogą zobaczyć jak wykorzystać poznane zwroty na co dzień: przy wyjściu na plac
zabaw, tworzeniu projektu plastycznego, w użyciu komputera czy wspólnej
lekturze książeczek dla dzieci w języku obcym;
Ta lekcja, to
jest to, o czym myśli większość językowców – pokazać uczniom, że język to nie tylko
książki i nudna gramatyka. Języka obcego używamy na co dzień – w grach, zabawach,
w obcowaniu z przyrodą;
· dużą rolę mają tutaj
do odegrania także rodzice, którzy otrzymują pliki muzyczne, do codziennego
odtwarzania, dołączone do książki Bugs Team
Starter oraz listy słówek do powtarzania w domu; właśnie w
celu lepszej komunikacji na tym polu powstał pomysł o założeniu bloga. Tu
będziecie mogli obserwować co robimy na lekcjach i co możecie zrobić z
dzieckiem w domu.
Liczę na owocną współpracę z rodzicami, oraz cenne
uwagi ze strony kolegów i koleżanek.
Uwaga! Trochę prywaty!
Akurat w okresie pracy nad programem autorskim i rozkładem materiału, moją córeczkę męczył nocami okropny kaszel. Zamiast dusić się i krztusić wolała nadzorować mamine postępy w pracy:
Uwaga! Trochę prywaty!
Akurat w okresie pracy nad programem autorskim i rozkładem materiału, moją córeczkę męczył nocami okropny kaszel. Zamiast dusić się i krztusić wolała nadzorować mamine postępy w pracy:
No comments:
Post a Comment